ابزار وبمستر

اضداد چهار گانه

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۵
فایلستان

اضداد چهار گانه ـ آتش، باد، آب و خاک ـ به ترتیب دارای طبایع مختلف: حرارت، برودت، رطوبت، یبوست هستند و از نظر مکان و محل که همانا مرکز آنهاست نیز ضد یکدیگرند محل استقرار آتش بالای همه عناصر است. جای باد در زیر آتش و جای آب در زیر باد و جای خاک در زیر آب قرار دارد. آیا کسی دیده است که چهار ضدّ از نظر طبع و مکان یک جا با هم جمع شوند و صورتی واحد پیدا کنند؟ و این هرگز بوجود نمی آید مگر حکمت خداوند و اطاعت آنها از امر خداوند چنین کند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

موالید

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۵
فایلستان

با وجود تضاد و اختلافی که از نظر صوری و ذاتی میان عناصر اربعه وجود دارد بنا به ضرورت و حکم الهی با یکدیگر ترکیب شده و موالید سه گانه از آنها بدست آمده است و آن موالید سه گانه اول جماد آنگاه نبات و سپس حیوان است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

حق

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۴
فایلستان

همه موجودات عالم، افلاک و کواکب و عناصر اربعه و موالید سه گانه، همه از حکم و فرمان و دادگری حق تبعیت کرده و در متابعت و اطاعت از فرمان و امر او به جان ایستاده اند و مطیع و فرمانبردار حضرت حق گشته اند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

تقریر

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۳
فایلستان

از آن جا که انسان به وزان صورت حق آفریده شده, با شناخت خویش, آن صاحب صورت ـ ربّ خویش ـ را خواهد شناخت.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

دید روشن

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۳
فایلستان

با دید روشن، دقیق اندیشانه و همه‌سونگرانه این راه را برگزید، زیرا که بهروزی و سعادت دنیوی و اُخروی انسان، بسته به شناساندن، نمایاندن و درنوردیدنِ دقیقه‌شناسانه و استوار این راه بود که در برهه‌برهه زندگی و در آن به‌آنِ طلایه‌داری، رایت‌افرازی و مشعل‌افروزی، با تمام توان تلاش می‌ورزید این راه را با تمام زوایا، پیچ‌وخم‌ها، فراز و نشیبها بشناسد، بشناساند، بنمایاند و در نوردَد و دیگران را به درنوردیدن آن برانگیزاند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

افق

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۱
فایلستان

افق عبارت از دایره‌ایست که گرداگرد زمین در سطح مرئی زمین وجود دارد بعبارت دیگر ما آسمان را بصورت قبه مشاهده کنیم که نیم آن دیده شود و کرانه این قبه بزمین میرسد و مانند دایره دیده میشود گرداگرد مردم قهرا قسمت بالا مرئی بود در هر حال این دایره که مماس با سطح زمین دیده میشود افق بود و البته افق بر دو قسم است یکی حقیقی و آن دگر حسی این دایره که گفته شد حسی است و البته این دایره کره را بدو نیم نکند و قطعا آن قسمت که مورد دید ما نیست بزرگتر است و لکن افق حقیقی کره را درست بدو نیم کند. پس افق حسی دایره‌ایست کوچک مماس با سطح زمین.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

خرداد

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۱
فایلستان

خرداد ، خرداد، نام یکی از امشاسپندان، نام ششمین روز ماه و سومین ماه سال در گاه‌شماریهای زردشتی ایران و نام سومین ماه سال در گاه‌شماری هجری شمسی واژگان. واژه خرداد از صورت اوستایی haur vatat(و از دو جزء haurva به معنی تام و کامل و بی‌عیب و data به معنی قانون کاربردی دیرینه در متون ایران پیش از اسلام دارد. این واژه، به صورتهای صرفی گوناگون، در اوستا و متون ایرانی میانه )اعم از فارسی میانه، پهلوی و سغدی؛ خرداد در مقام یکی از امشاسپندان وظایف خاصی برعهده داشته است. خرداد، ششمین امشاسپند از میان هفت امشاسپند و همکارِ تیر و باد و فروردین، و فرشته‌موکل‌بر آبهاست خرداد عهده‌دار تربیت خلق‌وموکل بر درختان و گیاهان و رفع آلودگی از آبهاست.  خرداد سَروَرِ سالها و ماهها و روزهاست. در متن پهلوی دیگری، به‌نام سی‌روزه، نیز به سروری خرداد بر روزهای سال اشاره شده است یکی از یشتهای کوچک اوستا متعلق‌به خرداد امشاسپند است که در آن به ستایش خرداد اشاراتی شده است از میان موجودات اهریمنی (= دیوان)، دیو «تَریز» متضاد خرداد است در تعدادی از متون پهلوی نام خرداد به صورت جفت در کنار دیگر امشاسپند، امرداد، باعث شده است تا درباره یکی بودن این دو جفت یا تحت تأثیر قرار گرفتن آنها از یکدیگر بحثهایی مطرح شود؛ اما به نظر می‌رسد یافتن منشأ مشترک دیگری برای این دو مفهوم، جز شباهت واژگانی، دشوار است (برای شباهتهای هاروت و ماروت با جفت خرداد و مرداد «هاروت و ماروت خرداد یکی از روزهای ماه در گاه‌شماریهای رایج در ایران در دوران اشکانی و ساسانی بوده است. هم به ششمین روز هر ماه و هم به سومین ماه هر سال خرداد اطلاق می‌شده است از نام خرداد به عنوان سومین ماه سال، علاوه بر گاه‌شماریهای رایج در ایرانِ دوره اشکانی و ساسانی، در منطقه کاپادوکیانیز استفاده می‌شده است باعث شده است تا در این‌گونه گاه‌شماریها موقعیت ماههای سال نسبت به یکدیگر، در طول زمان تغییر کند. بر این اساس، ماه خرداد در گاه‌شماری وهیژکی که در قرن چهارم پیش از میلاد مقارن همین ماه در گاه‌شماری عرفی بود، در قرن پنجم میلادی مقارن ماه بهمن در گاه‌شماری عرفی (بدون کبیسه) شد در ایران پیش از اسلام، در روز ششمِ خردادماه جشنی می‌گرفتند که خردادگان نامیده می‌شد.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

صاعقه

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۰
فایلستان

صاعقه از راه تبخیر اجساد معدنی و صعود و ممزوج شدن با اجزاء بخاری ارضی و مائی پدید می‌آید.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

فلک الافلاک

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۳۰
فایلستان

مدار حرکت آفتاب یا محیط فلک آفتاب یا فلک الافلاک و یا فلک ثوابت و یا هر فلک کلی دیگری از این افلاک کلی را به دوازده بخش تقسیم کرده‌اند علت این تقسیم این است که سال دوازده ماه است و در حرکت انتقالی کل افلاک در هر سال یک دور بدور خود حرکت کرده که فصول چهارگانه را بوجود می‌آورند و البته مورد نظر ما در این تقسیم بندی فصول نیست و بروج است و بویژه رده بندی ستارگان و بنا بر این از لحاظ خواص و حالات نجومی باید این دوازده بخش را در فلک ثوابت مد نظر بداریم.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]

احکام نجوم

۲۴ فروردین ۱۴۰۳
۰۸:۴۷:۲۹
فایلستان

1- تقسیم زمان بر حسب فصول چهارگانه سال. 2- تقسیم جهات بر حسب وضع طبیعی به شرق، غرب، شمال و جنوب.

3- ارکان مواد عالم یعنی آب. خاک.

هوا و آتش.

4- طبایع چهارگانه یعنی حرارت، برودت، رطوبت و یبوست.

5- اخلاط اربعه: صفراء، سوداء، بلغم و دم.

6- ریاح چهارگانه صبا، دبور، جریبا و تیما (بترتیب باد شرقی. غربی، شمالی و جنوبی).

7- شش برج را شمالی میدانند و شش برج را جنوبی، بروج شمالی از حمل است تا سنبله و جنوبی از میزان است تا حوت. هنگامی که آفتاب در بروج شمالی سیر کند شب کوتاهتر است و در بروج جنوبی معکوس است. و علاوه گفته‌اند که شش برج مستقیم الطلوعند و شش برج معوّج الطلوعند، شش برج مذکراند و شش دیگر مؤنث، شش برج نهاری‌اند و شش برج لیلی، شش برج صاعداند و شش برج هابط، شش برج در حیز آفتاب و شش برج در حیز ماهتاب.

8- تقسیم دیگر از لحاظ خواص گفته‌اند- سه برج مثلث ناری‌اند و حار و یابس و آنها حمل. اسد و قوس‌اند و سه برج مثلث ترابی بارد و یابس‌اند و آنها ثور، سنبله و جدی‌اند، و سه برج مثلث هوائی حار و رطب‌اند و آنها جوزاء، میزان و دلواند و سه برج مثلث مائی و رطب‌اند و آنها سرطان، عقرب و حوت است.

9- تقسیم دیگر از جهت دیگر. چهار

برج منقلب الزمان‌اند که حمل و میزان و سرطان و جدی است و چهار برج ثابت الزمان که ثور، اسد، عقرب و دلو است و چهار دیگر ذو جسدین‌اند که جوزاء، سنبله، قوس و حوت باشد.

10- بروج دوازده‌گانه را بیوت هم نامند و سیارات را بین آنها تقسیم کرده‌اند و مثلا گویند اسد را بیت آفتاب است و سرطان بیت قمر، جوزاء و سنبله بیت عطارد است و ثور و میزان بیت زهره است، حمل و عقرب بیت مریخ است، قوس و حوت بیت مشتری است جدی و دلو بیت زحل است.

11- هر یک از سیارات خمسه یعنی بجز ماه و آفتاب یک بیت و یا دو بیت از حیز آفتاب دارند و یک یا دو از حیز ماهتاب (زیرا ماه هم در هر 28 یا سی روز مداری را طی میکند) و وبال هر کوکبی هنگامی است که بیت او مقابله یابد و بالاخره اوج و حضیض، صعود و هبوط کواکب را نسبت بمدار خود آن بیت میدانند.

12- هر برجی را سه قسمت کرده‌اند و هر ثلثی را ده درجه که وجه نامیده و آن را منسوب بیک کوکب کرده‌اند و مثلا گویند رب این ثلث یا درجه‌ها فلان کوکب است.

ثلث اول برج حمل وجه مریخ، ثلث دوم آن وجه شمس، ثلث سوم آن وجه زهرة، ثلث اول ثور وجه عطارد، ثلث دوم آن وجه ماه ثلث سوم آن وجه زحل است و همین طور بقیه بروج.

13- سیارات هفتگانه از لحاظ روشنائی و درخشندگی و مقدار آن تقسیم شده‌اند به نیران. ماه و آفتاب، سعدان مشتری و زهره نحسان زحل و مریخ (و عطارد ممزوج است از سعد و نحس) 14- طبایع سیارات را با توجه به طبایع اربعه مشخص کنند و بهر یک از آنها طبیعتی را منسوب گردانند و مثلا گویند طبیعت آفتاب. حار است و مذکر است و ناری است و سعد است، زحل بارد، یا بس مذکر و نهاری است و همین طور تا آخر.

15- ساعت شبانه‌روز هفته را بین سیارات تقسیم کرده‌اند و آن کوکب را رب آن ساعت نامیده‌اند و مثلا ساعت اول روز یکشنبه و ساعت اول شب پنج شنبه را ویژه آفتاب دانند و ساعت اول روز دوشنبه و شب جمعه را مخصوص ماه دانند و بدین ترتیب.

16- هر یک از سیارات رب پاره از سالها و ماه‌ها و ساعات است.

17- هر یک از فصول چهارگانه را خواصی است که این یک امر طبیعی است و غیر قابل انکار این خواص طبیعی را محصول سیارات و ستارگان میدانند که موجب و سبب این فصولند و این امر تا حدودی جنبه‌های علمی دارد.

19- هر یک از سیارات مداری دارند که در آن مدار در حرکت‌اند و حرکات آنان بر یک جهت و یک‌نواخت نمی‌باشد و علاوه بر این حرکات روزانه و جزئی حرکات دیگری دارند طویل المدة مثلا زحل بروج دوازده‌گانه را تقریبا در 30 سال طی میکند که مکث آن در هر برجی دو

سال و نیم است و مشتری بروج دوازده‌گانه را تقریبا در دوازده سال طی میکند و به همین ترتیب سیارات دیگر.

20- برجها را از لحاظ سیارات و نسبت به آنها حالاتی است از هبوط.

شرف، و بال و غیره و مثلا برج حمل بیت مریخ و شرف شمس و هبوط زحل و وبال زهره است و بهمین طریق ثور بیت زهره، شرف قمر، و بال مریخ و ترابی است و بدین ترتیب.

مولودات را از لحاظ سرنوشت و زندگی در این دنیا با توجه باین خصوصیات مورد توجه قرار میدهند و طالع‌بینی برای انسانها با توجه باین امور انجام میشود و لحظات تولد را با توجه به تقارن طلوع این سیارات در بروج خاص بررسی نمایند:

ضمنا هرگاه آفتاب در برجی واحد و در درجه واحد جمع شوند آفتاب منکسف شود و معمولا در آخر برج این امر اتفاق می‌افتد. چنانکه ماه درین حال محاذی آفتاب قرار میگیرد و مانع و حاجب میشود از اینکه ما نور آفتاب را مشاهده کنیم و هرگاه آفتاب محاذی موضع آفتاب قرار گیرد ماه منکسف میشود و این امر اغلب در نیمه ماه اتفاق افتد.

21- بطور کلی عقیده بر این بوده است که افلاک سماوی هر یک بنوبه خود در موجودات زمینی اثری خاص دارند که البته اگر منظور جهات تأثیرات طبیعی باشد درست است زیرا شکی نیست که آثار جوی و کائنات جوی در تربیت موجودات زمینی مؤثرند و اگر منظور غیر این باشد بدان نحو که اهل فال و طالع گویند صحت آن معلوم نیست.

22- گاه بود که چند سیاره در یک بیت یا برج گرد آیند در طول سنوات متمادی.

23- هرگاه دو کوکب در یک درجه از فلک گرد آیند مقترن گویند و اگر فواصل آنها زیاد شود منصرف گویند و بهر حال اتصال و اقتران و مناظره و مقارنه کواکب بر این بنا است.

هرگاه فاصله آنها 60 درجه باشد یا 90 درجه و یا 120 درجه و بالاخره 180 درجه که نیم فلک است مناظرات و مقابلات حاصل میشود و بهر حال مسأله تربیع و تسدیس و تخمیس و غیره بر مبنای این محاسبات است یعنی فواصل درجات در بین 180 درجه نیم کره.

24- برای هر یک از سیارات قلمروی خاص است که دایره عملیات آن گویند و ازین قلمرو آثار خود را به جهان خاکی گسیل میدهند و از دایره هر یک از سیارات امور و خواص معین بزمین فرستاده میشود که در سرنوشت موجودات زمین مؤثراند: از دایره زحل امور روحانی خاص در زمین سریان یابد و اعطای صور بدنیای خاکی کند و صدها خاصیت و اثر دیگر.

از دایره مشتری اعتدال طبایع سریان پیدا کند و انس و عشق و صدها خاصیت دیگر.

از دایره مریخ حرکت، کار و کوشش و سرعت در اعمال و صدها خاصیت دیگر.

از دایره زهره، زینت و زیبائی و

اعتدال و صدها خاصیت دیگر.

از دایره عطارد علوم و معارف و الهام و رؤیاهای صادقه و صدها خاصیت دیگر.

و همین طور است وضع سایر اجرام ثوابت که هر یک بمقدار معین از خواص به عالم خاکی گسیل میدارند، این خواص بدایره ارکان اربعه میرسد و ترکیب میشود با خواص ذاتی خود ارکان.

25- حرکت آفتاب را در بیوت و بروج گوناگون عیدها است مثلا روز نزول آفتاب ببرج حمل عید اول است که شبانه‌روز مساوی و هوا معتدل شود و صدها خاصیت دیگر که بیت حیات است. روز اول نزول آفتاب را به برج سرطان عید دوم گویند که اول تابستان است و روز اول نزول آفتاب را به برج میزان عید سوم نامند که فصل پائیز است با تمام خواص طبیعی آن.

البته عید چهارم هم با شروع فصل زمستان است و بهر حال این عیدها مربوط به فصول چهارگانه است که البته هر فصلی خاصیتی دارد.

26- برای هر یک از سیارات از لحاظ ذاتی خواصی قائلند که بجوهر زمینی تشبیه کرده‌اند.

27- چنانکه اشارت رفت سیارات هفتگانه ارباب ایام هفته‌اند مثلا خورشید رب روز یکشنبه و ماه رب روز دو شنبه و مریخ رب روز سه شنبه و عطارد رب روز چهار شنبه و مشتری رب روز پنج شنبه و زهره رب روز جمعه است و زحل رب روز شنبه. 27- سیارات را با اعضاء حیوانات مطابقت داده‌اند و هر سیاره را منطبق با یکی از اعضاء حیوانات کرده‌اند.

28- هر یک از بیوت دوازده‌گانه را بطور کلی خواصی است. بیت اول که بیت حمل باشد بیت حیات است و صدها خواص دیگر و بیت دوم بیت مال، سوم بیت اخوت و چهارم بیت آباء پنجم بیت اولاد و ششم بیت مرض، هفتم بیت نساء و هشتم بیت موت و نهم بیت سفر و دهم بیت سلطان و یازدهم بیت سعادت و دوازدهم بیت اعداء است.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ،
[ بازدید : ] [ امتیاز : ]
نور حق
نام و نام خانوادگی :
ایمیل:
عنوان پیغام:
پیغام :
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نور حق است. || طراح قالب avazak.ir